Design és márkaépítés.
Ha épp nem csináljuk, akkor blogolunk róla.
Perifériáról a centrumba: Bereg bár
Közel-kelet Budán
Van a Széll Kálmán tér környékén egy kis kávézó, ami Kelet-Magyarország egyik ismeretlen szegletét csempészi be Budára. A Bereg Bárban a névadó területről jönnek a pálinkák, a lekvárok, néhány ételspecialitás is, de legfőképpen az a nyugalom, ami nagyon hiányzik a budapesti mindennapokból.
Meglepő, hogy valaki beránt egy gyakorlatilag ismeretlen magyar tájegységet egy
I. kerületi irodaházba, és azt gondolja, hogy az erről a tájegységről elnevezett kávézója majd nagyon sikeres lesz a bel-budai Smart-huszárok között. Pedig így lett, és ennek két fő oka van. Az egyik, hogy egy földrajzi hely tökéletes alapja lehet a brandingnek, hiszen ha egy településről vagy területről elnevezett márka elég izgalmasnak tűnik, akkor a brand egy önálló világ megismerésének ígéretét hordozza. A másik pedig, hogy az alapító-tulajdonos Kovács Attila az ötletéből konzisztens koncepciót alkotott.
Lokális brand, globális siker
Amikor Attila az egyik beregi barátjával elkezdte felépíteni a Bereg márkát, egy Yubari nevű japán település példája lebegett a szeme előtt.
A japán iparváros, Yubari, a területén működő bányák bezárása miatt a 2000-es évekre elvesztette lakosságának 90 %-át és csődbe ment. A megmentését azzal sikerült elérni, hogy találtak egy érdekes adatot: Japánban itt a legalacsonyabb a válások száma. Így lett a szlogen a Yubari: no money but love, amire alapozva eladtak egy csomó ajándéktárgyat meg szolgáltatást és a város lassan ugyan, de újra fejlődésnek indult.
Dupla haszon
Attila hosszú távú célja is pont a Bereg térség ismertté tétele és fejlesztése, illetve kétirányú kapcsolatok kialakítása a Bereg és az ország többi része között.
A Bereg bár ötletében az a szimpatikus, hogy ugyanazért jó a bár vendégeinek, amiért a beregieknek: a vendégek belekóstolhatnak az igazi Bereg-hangulatba, ebből pedig mindkét fél profitálni tud. A bár úgy válik a névadó terület budapesti képviseletévé, hogy az oda betérők nem néhány prospektussal távoznak, hanem egy csomó Bereghez kapcsolódó pozitív élménnyel. És persze nem nehéz eldönteni, hogy melyik motivál jobban a valódi Bereg felkeresésére: egy szimpla katalógus vagy egy jó élmény.
Az a jó, hogy ha a bár oldaláról nézzük, akkor ez egy saját lábán megálló vállalkozás, aminek egyedi a profilja és a hangulata. Ha a régió szempontjából, akkor pedig az, hogy ez nem reklám, hanem márkakiterjesztés. Vagyis egy olyan szolgáltatás, ami építi a Bereg márkát, ismertebbé és szimpatikusabbá teszi azt. Röviden: dupla haszon.
Tanulság
Ha nem csak a saját vállalkozásodban gondolkozol, hanem az egész ökoszisztémád fejlődése fontos számodra, akkor egyrészt sokkal szimpatikusabb és szerethetőbb lesz a küldetésed, másrészt egy csomó potenciális lehetőség és új távlat nyílik meg előtted.
Vissza