Design és márkaépítés.
Ha épp nem csináljuk, akkor blogolunk róla.
Márka, termék nélkül: do
Fel lehet-e építeni egy márkát anélkül, hogy tudnánk, milyen terméket akarunk eladni? Van egy ember, aki megpróbálta, és ebből a furcsa helyzetből kiindulva hozta létre a szép karriert befutó do brandet.
A nagy kísérlet
A do története azzal kezdődött, hogy a Hollandiában reklámügynökséget vezető Erik Kessels nagyon szeretett volna alapítani egy márkát. Azt nem tudta, hogy ez a márka lekvárokat, szerszámtáskákat vagy fejhallgatókat fog-e képviselni, a lényeg az volt, hogy legyen egy olyan brand, amit az alapoktól ő építhet fel. Erik egy dologban volt biztos: elege van abból, hogy manapság nincs igazi kapcsolat a fogyasztók és az általuk megvásárolt tárgyak között. Egy olyan márkát akart megalkotni, ahol a vásárló interakcióba lép a termékkel. Például ő alakítja ki a tárgy végleges formáját vagy mondjuk minden egyes vásárló egyedi módon kezdi el használni a saját példányát.
Szokatlan módon a do koncepciója már ki volt nyomva prospektusokban és elhangzott néhány tévéműsorban, amikor még mindig nem lehetett tudni, hogy mit fog árulni a cég. Ez nagyon furcsának tűnik, de mennyiben más ahhoz képest, amikor egy vállalkozásnál készen vannak a termékek, a csomagolás, a honlap, és a márkastratégiával még mindig senki nem foglalkozott? Az első eset bizarrnak tűnik, mert ritkán fordul elő, pedig nem biztos, hogy furcsább, mint a második, ami viszont mindennapos probléma.
Átütő siker
Kessels végül kitalálta, hogy lakberendezési tárgyakkal szeretne foglalkozni, és két év piaci jelenlét után az egyik termékük világhírűvé is tette őket. A siker a Do Hit fotellel ütött be, ami valójában egy fém hasáb, amihez mellékelnek egy kalapácsot. Az ülőpozíciót a vásárlónak otthon kell kialakítania a kocka roncsolásával, ehhez ad segítséget a kalapács. Kessels ügyes húzása volt, hogy megállapodást kötött a világhírű holland Droog designstúdióval, és a do kiállíthatta standjukon a meglévő termékeit. Az igaz, hogy látszólag így a Droog egy termékcsaládjává váltak, de annyira egyediek voltak, hogy a szaksajtó és az emberek is a do brandhez kezdték el kötni a tárgyakat.
A hirtelen jött népszerűséget a későbbiekben olyan tárgyakkal tartották meg, mint a Do Break váza, ami a belül lévő gumicsőnek hála a váza falhoz vágása után is megtartja a vizet, ezzel együtt pedig az eredeti funkcióját is. Nem volt kevésbé keresett a Do Add szék sem, aminek az egyik lába rövidebb a többinél, ezért a vásárlónak az otthon lévő könyvekkel kell kitámasztania, hogy el ne dőljön
A márka ereje
Amellett, hogy a do a termékeivel örökre beírta magát a designtörténetbe, más maradandó hatása is volt néhány éves működésüknek. Például megmutatták a branding erejét azzal, hogy a projekt elején 100%-ban a márkaépítéssel foglalkoztak a termékfejlesztés helyett. Ebből persze nem az a tanulság, hogy a termékünk nem is annyira érdekes. Sokkal inkább az, hogy ha a termékünk és a márkánk is rendben van, akkor megduplázódnak az esélyeink a sikerre.
Képek:
www.rickhekman.com
studio.droog.com
www.kesselskramer.com
www.kesselskramer.com
Vissza